Presentatiekracht; Hoorbaarheid vs. Zichtbaarheid

Annechien Steenhuizen is in Nederland een bekende nieuwslezer bij het NOS Journaal.

In de uitzending van 31 december verschijnt Annechien in een verrassende outfit.

Het nieuws is vaak verre van positief, oorlogen, celebrity-sterfgevallen, klimaatveranderingen, maar zij maakte op de laatste dag van het afgelopen jaar het NOS Journaal, gelukkig iets luchtiger met een originele kledingcombinatie. Want sinds de nieuwslezers niet meer achter een desk zitten, valt dat nu eenmaal als eerste op.

Trendsetter?

Zij verscheen in de studio in een soort trainingsbroek inclusief ‘racing stripes’, maar wel met een paar torenhoge naaldhakken eronder. Al snel was Annechien trending op Twitter. Dat overkwam haar eerder al eens, toen ze in een paars huispak verscheen om het nieuws aan te kondigen.

Of ze een nieuwe modetrend gaat zetten, is nog even afwachten, maar haar aanblik zorgt dat al dat harde nieuws nèt wat zachter binnenkomt.

Het stoffige imago van het journaal wordt door haar met een stevige ademzucht weggeblazen. Het nieuws is door haar in een klap hot en bij de tijd.

Ik ben lichtelijk verbaasd over de wervelwind aan reacties die dit oproept. Het lijkt of zij heel Nederland op zijn kop zet met haar look. Het lijkt of iedereen drukker is met Annechien en haar kleding dan met de inhoud van haar boodschap.

Hiermee wil ik aantonen dat communicatie geleid en gedomineerd wordt door beeld en níet door de gesproken woorden en de inhoud, waar het júist om gaat.

Zij zorgt met haar verschijning voor ruis. Positief of negatief, dat maakt niet uit. Het is ruis en leidt af van de inhoud.

Nederland heeft het slechts over haar look en iedereen vindt er wat van. Interessant!

Voor mij ziet ze er fantastisch uit, in een sjieke joggingbroek met een mooi shirt en naaldhakken. Leuke creatieve combi, mét contrast voor de nodige spanning, actueel en trendy, verfijnde en feminine toepassing van streetstyle. Mooie kleurkeuze, mooie combinatie. Het is helemaal in overeenstemming met haar persoonlijkheid.

Het lijkt echter of Nederland dit nog niet aankan. Dit is ook wel typisch Nederland om van alles iets te vinden en dat vooral ook aan iedereen te laten weten, wat je ervan vindt. Anderzijds dacht ik dat Nederland toch erg bij de tijd was en vooruitstrevend. Nu lijkt het of Nederland er nog niet klaar voor is.

Ik kan niet ontkennen dat ik hier op een #spanningsveld stuit. Hoe zit dit nu? Zo schokkend is het toch niet wat ze aan heeft?

Twitter was danig afgeleid en had het er erg druk mee. Een kleine greep uit “Commentaar op Teletubbie outfit van Annechien”. Een zekere Paul:”Annechien het journaal begint!”-“Maar ik ben aan het joggen”-“Hier je hakken!”-“Maar mijn trainingsbroek?”-“GEEN TIJD, NÚ!” Waarop Carolien antwoordt:”Dit is de mode van nú, Paul”. Iemand anders zegt”Zeeman textiel bedoel je! Dan kan je wel een nieuw decor hebben…zo wordt het weer verknoeit natuurlijk”. Meneer Dell:”Deze uitzending werd mede mogelijk gemaakt door Adidas”. Dit is van een fan:”Annechien wat je ook aan hebt, je bent prachtig!” O. Beat:”Haha wat grappig…Nos Journaal op Twitter. Zou niet weten wat het nieuws nu eigenlijk is. Pantalon Annechien rules!”

Dit bedoel ik nu! Je (on)zichtbaarheid kan je hoorbaarheid volledig overstemmen. Op Twitter is het nieuws grotendeels voorbij gegaan dankzij Annechien’s kledingkeuze. Ook Lindanieuws.nl weidde er een artikel aan.

Hoe zit dit nu? Waar ligt nu je presentatiekracht? Die vind je in het vinden van de juiste balans. niet té veel en niet té weinig.

Bij presenteren, speechen, of het geven van een lezing…Je boodschap is altijd de HOOFDZAAK.

Bewezen is, wanneer er geen beeld is, zoals bij enkel audio, de boodschap veel beter ontvangen én gehoord wordt. Is er beeld dan komt er veel meer informatie en prikkels gelijktijdig onze hersenen binnen, die verwerkt moet worden. Het beeld, het plaatje, is altijd dominant en krijgt als eerste de aandacht. Om je boodschap zo effectief mogelijk over te brengen en te laten ontvangen is een goede voorbereiding van essentieel belang.

Ruis verstoort altijd. Ruis van binnen of ruis van buiten. Ruis van buiten heb je deels zelf in de hand en kun je daardoor gedeeltelijk beperken.

Het is een feit dat er beter geluisterd wordt en men meer open staat voor iemand die prettig overkomt. Het gaat om de kracht van de eerste indruk. Wanneer je saai overkomt dwaalt de aandacht af. De verpakking is immers de drager van de boodschap.

Essentiële aandachtspunten zijn:

  • Een opgewekte en optimistische uitstraling
  • Focus, er 100% in zijn
  • Aandacht voor de kleding en je uiterlijk

Aandacht verdient de spreker door inzet en enthousiasme.
De kwaliteit van de persoonlijke verzorging straalt een boodschap uit van respect en zelfrespect.

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen of heb je vragen, dan vertel ik je graag wat ik voor jou persoonlijk kan doen.
Bel me of stuur een email, ik neem zo spoedig mogelijk contact met je op voor een gratis gesprek.
tel. +31 (0)610268040 email

Bel Marlène

0031 (0)6 1026 8040